Segala puji bagi ALLAH, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam disampaikan kepada junjungan Nabi Muhammad S.A.W , keluarga serta para sahabat baginda. Yang indah hanya sementara,Yang abadi adalah kenangan,Yang ikhlas hanya dari hati,Yang tulus hanya dari sanubari,Tidak mudah mencari yang hilang,Tidak mudah mengejar impian,Namun yg lebih susah mempertahankan yg ada Karena walaupun tergenggam bisa terlepas juga,Ingatlah pada pepatah,"Jika kamu tidak memiliki apa yang kamu sukai,maka sukailah apa yang kamu miliki saat ini"

Friday 8 April 2011

Kelebihan Berpurdah


- Allah akan tingkatkan Nur pada wajah 13x ganda daripada wajah asli. Kecantikan waajah seseorang wanita terletak bila Allah beri Nur wajah ini.

- Manfaat di dunia dengan memakai purdah sepenuhnya.

- Di syurga Allah beri 70x ganda kecantikan Laiba (Ketua Bidadari). Inilah manfaat rohani dan akhirat jika wanita ini dapat amalkan purdah. Ini merupakan satu rahmat dan nikmat Allah.

- Siti Fatimah berkata padaRasulullah S.A.W, "Hai Rasulullah jika seseorang dapat menjaga auratnya itu adalah lebih manis daripada MADU tetapi untuk mengamalkannya adalah lebih halus dari seurat rambut kerana untuk menjaga seurat rambut adalah amat susah.

- Siti Fatimah r.a dapat menjaga auratnya dengan sepenuhnya hingga akhirat kelak apabila dia hendak melintasi Titian Sirat, Allah S.W.T memerintahkan semua supaya tunduk dan berpaling pandangan mereka dari melihat Siti Fatimah r.a. Beliau sungguh pandang berat pada aurat hingga beliau meninggalkan wasiat supaya jika ia meninggal dunia maka kebumikan beliau pada waktu malam supaya tidak siapa dapat melihat samada beliau kurus atau gemuk, tinggi atau pendek.

2 comments:

  1. sy nk tnya pendapat awk..bgaimana seorg gadis yg sudah menutup aurat dgn baik tp ingin lebih sempurna dgn memakai purdah tp x dibenarkan ibunya..adakah gadis tersebut ank derhaka krn tetap nk pakai purdah wlaupun ibunya x benarkan.
    satu lg gadis tersebut tidak mempunyai ilmu agama yg bnyk,dia hnya seorg gadis yg mempunyai ilmu yg biasa & x pbh bersekolah di sekolah agama tetpi nk sgt memakai purdah,layak x gadis tersebut utk berpurdah..saya harap awk boleh jwb soalan saya ini.

    ReplyDelete
  2. sy ske sgt ble tngok org brprdh tp klu fmly x izinkn cmne plak??klu kita pkai adkh kta ank drhaka.tlg jlaskn..

    ReplyDelete