Segala puji bagi ALLAH, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam disampaikan kepada junjungan Nabi Muhammad S.A.W , keluarga serta para sahabat baginda. Yang indah hanya sementara,Yang abadi adalah kenangan,Yang ikhlas hanya dari hati,Yang tulus hanya dari sanubari,Tidak mudah mencari yang hilang,Tidak mudah mengejar impian,Namun yg lebih susah mempertahankan yg ada Karena walaupun tergenggam bisa terlepas juga,Ingatlah pada pepatah,"Jika kamu tidak memiliki apa yang kamu sukai,maka sukailah apa yang kamu miliki saat ini"

Tuesday 10 May 2011

Kisah Burung Layang-layang

Iktibar dan pengajaran 

Sebuah kisah di zaman nabi Ibrahim AS, ketika mana baginda sedang
dibakar oleh Namrud, seekor burung layang layang yang
menyaksikan peristiwa itu lalu terus terbang mencari air dan disedutnya
air tersebut lalu dilepaskan ke atas unggun api itu, peristiwa itu diulang
ulangnya berkali kali sehinggalah Nabi Ibrahim dikeluarkan daripada api.
Perbuatan burung itu diperhatikan oleh seekor burung yang lain
lantas bertanya;"Wahai layang layang mengapakah kamu lakukan
perbuatan siraman air tadi  walaupun kamu tahu bahawa air yang sedikit itu
tidak mampu membuat apa-apa terhadap unggun api yang besar itu?"
Jawab layang layang; "Walaupun aku tahu aku tidak berupaya memadam api
tersebut, namun aku mesti berusaha untuk  menegakkan kebenaran atas
kemampuan yang terdaya oleh aku, agar di hadapan
Allah kelak aku tidak akan dipertanggung jawabkan kerana tidak berusaha
melakukan sesuatu apabila melihat kezaliman!" 


No comments:

Post a Comment